Nieuwe zoektocht naar elven
- login of registreer om te reageren
Nieuwe zoektocht naar elven
Zoals vorig jaar zoekt De Lege Ton van Diogenes opnieuw elven. Een elf is een specifieke dichtvorm bestaande uit vijf regels. De eerste telt één woord, de tweede twee, de derde drie, de vierde vier en de vijfde opnieuw één.
Vorig jaar kreeg de Lege Ton 114 inzendingen waarvan zij vier extra in de kijker zette, terwijl de rest (voor zover de auteurs toestemming gaven) gepubliceerd werden in een verzamelbundel "Oogst 2007".
Vanaf vandaag kan je dus opnieuw je elfjes opsturen naar de Lege Ton. Info + inzendformulier op de website van de Lege Ton www.legeton.be.
De zoektocht eindigt op 31 oktober 2008, dit is precies na 111 dagen vanaf vandaag.

Snappen
Ik snap
het niet helemaal
wat dichtvorm 'elven' behapt.
Gesnapt?

ik
wil denk
ik geen elven
schrijven, en ook geen
twaalven

Leuk, Ludo! Ik zal 's kijken of ik een elfje kan maken. 

Eens kijken of ik weer een eervolle vermelding kan krijgen met mijn elfje of zelfs bij de 1e 3 kom
Maar dan moet ik eerst weer even elf-inspiratie krijgen 

@Noekie de eerste 4
nog meer kans!
Ik ga ook weer meedoen
als ik ze goed genoeg vind stuur ik ze op...

ik ook

zomeravond
lekker drankje
vrienden op bezoek
regen dwarsboomt onze plannen
waterspelletjes

Zien
Jij ziet
hoe ik kijk
naar de ogen van
jou

Ik
vat élven'
niet goed dit
is toch gewoon één
zin

Hé
nog twee
berichten maken en
het zijn er duizend
hier

Collega-auteurs
Als jullie een elf (of meer) naar de Lege Ton sturen via het inzendformulier moet je steeds via aparte mail van mij een bevestiging krijgen. Dit is niet het automatisch berichtenvenster, maar een 'echte' mail. Dus als jullie niets van mij krijgen, is er iets fout gelopen. In dat geval kan je best mailen naar redactie@legeton.be.
Let wel: een elf is geen zin dat in vijf regels wordt gekapt. Elke regel heeft een specifiek karakter.

Het elf van Dio is een echt elf gemaakt volgens de regels van de kunst.

Elfjes
onderwerpje kiezen
nog even nadenken
wat schrappen en veranderen
klaar!

HET elf? xD altijd gedacht dat het DE elf was.
Dio
goed gedaan
compliment van Ludo
dat is veel waard
alsjeblieft

Ja, de 5 regels mogen niet in elkaar doorlopen Draaikever
In het boekje Oogst 2007 staan ook veel elfjes die eigenlijk gewoon 1 zin zijn, wat ik eigenlijk jammer vind. Misschien moeten jullie de regels voor een elfje beter vermelden Ludo en alleen elfjes accepteren die aan de regels voldoen, want anders is het toch geen elfjes-wedstrijd meer, maar een "wie-kan-de-leukste-zin-verzinnen-en-in-5-stukken-knippen-wedstrijd"

Het is inderdaad juist wat Noekie zegt. In Oogst 2007 staan een aantal elfjes die niet volgens de regels van de kunst geschreven zijn. Dat was ook een opmerking van Yves Joris, hoofdredacteur bij Creatief Schrijven en jurylid van de elfjeswedstrijd. Vorig jaar heeft de Lege Ton dit door de vingers gezien, maar dit jaar komen enkel echte elfjes in aanmerking. Dus vrienden-auteurs, geen zinnen in stukken kappen, maar een echt elfje schrijven.

Waus
lieve eend
ik zag het
extra compliment van jou
dankjewel

Ik heb even een korte ruggespraak gehouden met legeton-compagnon Willyiam. De 'valse' elfjes zijn in feite een soort aforisme. Daarom zal de Lege Ton in de rand ervan een andere zoektocht organiseren, namelijk naar aforismen. Vroeger bestond er op de website van de Lege Ton een rubriek "Tonsplinters". Daarin hadden we een aantal uitspraken (aforismen) gepubliceerd. Misschien moet de Lege Ton opnieuw deze Tonsplinters opnemen op haar website. Dus om terug te komen op de elfjes bestaande uit één zin. Als we zo'n binnenkrijgen, stellen we aan de auteur voor om ze in de zoektocht van aforismen te stoppen.
@Waus: 1. het is inderdaad de elf (maar ik bedoelde 'elfje')
2. leuk compliment
@Dio: idem dito qua compliment
Oei ik heb een elfje verzonden maar, blijkbaar na geconentreerder lezen van mijn eigen "elfje", constateer ik dat het ook regels zijn die doorlopen.
Hebben jullie dan geen voorbeeld van een echt elfje?

@besje: enkele elfjes die we vorig jaar ontvingen (en die in Oogst 2007 staan) en gebruikt kunnen worden als voorbeeld:
kind
ouders verloren
bang en verdrietig
midden in de oorlog
alleen
(auteur = Noekie)
verlangen
naar geliefde
dagelijks iedere minuut
het gaat niet over
vermist
(auteur = Eef)
oorlog
stop ermee
geef elkaar eten
delen doe je samen
vrede
(auteur = Oscar Z)

Ik voel me vereerd om als voorbeeld te dienen 
Ik ga tussen de verhuizing door broeien op goede elfjes! 
Bedankt Ludo!

Ik vind het een leuke dichtvorm
Heb ook een elfje ingezonden

warm
mooi weer
een heerlijk zonnetje
we kunnen alleen hopen
gauw

Ik voel me ook vereerd

Het probleem van de blanco inzendformulieren blijft me parten spelen. Als ik een ingevuld formulier ontvang, stuur ik een mail naar de auteur dat alles in orde is. Indien jullie geen mail van mij ontvangen, is er iets misgegaan. Neem dan contact met mij op via redactie@legeton.be. Ik heb het probleem gesignaleerd aan onze webmaster (met dank aan MichaM voor de goede raad). Hopelijk krijg ik snel antwoord. De Lege Ton ontvangt niet graag lege formulieren.
voilà heb twee echte elfjes verzonden

@besje: heb een elfje met "Bouwvallig" ontvangen. Is er nog één of zijn het die van gisteren?
Ludo, dat is een nieuw en meteen ook mijn laatste hoor. Mocht je geen meerdere sturen?

JAAAAAA, Ik heb voor het eerst ge-elft en hem nog opgestuurd ook!