Cursus kinderverhalen schrijven

corryscholte

Cursus kinderverhalen schrijven

Ik ben bezig met een schriftelijke cursus kinderverhalen schrijven.
Ik ben bij les 3 en er volgen nog 6 lessen.
Ik heb heel veel moeite met het opstarten van een les, moet er echt tijd voor maken en ervoor gaan zitten.
De theorie en de opdrachten zijn pittig, maar ik leer er veel van.

Wie heeft ook ervaring met schriftelijke lessen voor kinderen en jeugd?

Hartelijke groet,
Corry

Word lid van de leesclub voor volwassenen die jeugdboeken lezen op het forum van www.blancoregel.org

Ing
afbeelding van Ing

Welkom hier, Corry. Over (schriftelijke) cursussen is hier al het eea geschreven, dus met 'zoeken' vind je vast nog meer informatie. Ik heb er ook één gedaan die specifiek op kinderverhalen was gericht, van Annie van Gansewinkel. Erg leerzaam, vooral omdat ze me dingen liet schrijven die ik nooit eerder had geprobeerd. Welke volg jij?

If you don't want to know the answer, don't ask the question

http://ingedebie.nl

corryscholte

Ik volg de schriftelijke cursus: Kinderverhalen schrijven van Hedwig van Lier, Bureau Artemis in Naarden.
Zij is een erg flexibele vrouw, want ik heb een paar maanden door ziekte niets ingestuurd en zij vond het goed dat ik in juli a.s. weer een kinderverhaal instuur.
Zij geeft goede aanwijzingen.

Daarna wil ik misschien de kinderverhalen cursus van Annie Gansewinkel doen; zij lijkt mij ook kundig.

Ik ga zoeken naar meer informatie op de website. Bedankt voor de tip!

Hartelijke groet van Corry.

Word lid van de leesclub voor volwassenen die jeugdboeken lezen op het forum van www.blancoregel.org

corryscholte

Het moeilijkste vind ik de discipline om te schrijven.
Daarover ben ik in deze website nog niet veel tegengekomen.

Hebben jullie misschien wat tips om die schrijfdiscipline wat op te vijzelen?

Ik wacht op reakties, hartelijke groet
Corry.

A. Redhed
afbeelding van A. Redhed

Daar is ook het nodige over geschreven, we noemen het echter anders. Zie os ook geloof ik bij het examentopic. Tip: stekker van internet eruit, jezelf een aantal woorden per dag opleggen, telefoonstekker eruit, pen en papier. Hangt ook erg van de persoon af wat werkt. Als je hier vaker komt helpt dat denk ik ook al, je gaat steeds meer voor het schrijven leven.

marriejeanne

A. Redhed schreef:
Hangt ook erg van de persoon af wat werkt. Als je hier vaker komt helpt dat denk ik ook al, je gaat steeds meer voor het schrijven leven.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Je moet erin groeien, en op een dag is het je leefgewoonte (wat is dat nu weer voor een woord, maar in elk geval: schrijven kan een gewoonte worden en als je ambitieus bent, heb je die gewoonte nodig. Wachten tot 'het' komt, werkt niet. 'Het' komt terwijl je bezig bent. Je moet ook een vorm van verlangen hebben om door te gaan: Há! Ik ga weer verder met dat mooie verhaal!)

Marriejeanne staat voor de spiegel - en dan mag het ook wel ergens over gaan:
http://marriejeanne.hyves.nl/blog/18237563/Bespiegelingen_I/jGnH/?pageid...

Psyche
afbeelding van Psyche

Ik ben het helemaal met Marriejeanne eens, Ik schrijf wel elke dag aan een verhaal. Ik word dan op een gegeven moment zo enthausiast van mijn eigen werk dat ik weldra niet meer kan stoppen. Dan zit ik te diep in het verhaal en wil weten hoe het afloopt. Waar een wil is, is een weg. En al jij de wil heb om door te zetten kom je er vanzelf wel, maar je moet er eerst iets voor doen.

Sucses met je cursus.

Dromers behoren er ook te zijn.

jetjeveer
afbeelding van jetjeveer

Ik heb korte verhalen en romans schrijven van de NTI gevolgd.
En dat vond ik erg leuk, ontzettend veel van geleerd.
Vind ik dan, de praktijk zal dat nog moeten uitwijzen.

Ik moest er ook even inkomen, elke keer bij een nieuwe opdracht weer.
Maar dat hoort erbij. dat heb ik nu ook, bij elk nieuw project/verhaal moet ik er weer inkomen.
Een begin maken, als dat er eenmaal is, gaat het bijna vanzelf.
Nou ja.... sarcastic eye roll

Jetje

Psyche
afbeelding van Psyche

Wat is nou eigenlijk het verschil met korte verhalen en normale romans schrijven ?
Is een kort verhaal bv met vier hoofdstukken en een normale roman met twintig ?
Met deze vraag zit ik eigenlijk al heel lang.

Dromers behoren er ook te zijn.

Ceridwen
afbeelding van Ceridwen

Even zoeken Psyche, volgens mij is er een topic over. Maar hou voor een kort verhaal 1500 - 3500 woorden aan en voor een roman 35.000 - 55.000, dan heb je ongeveer een idee. Hoewel er natuurlijk ook boeken zijn met 28000 woorden en lange korte verhalen van 7500 woorden, het is ook ook wel eens net wat het blad, de wedstrijdleiding of de uitgever vraagt.

En wat betreft de discipline, elke dag op een vaste tijd aan het werk gaan helpt, een boekje bij je houden om invallen en andere belangrijke zaken in te noteren helpt, in het midden beginnen als je het begin niet vinden kan helpt. Het is eigenlijk net waar je moeite mee hebt. Discipline om te gaan zitten werken (zoals het leuk is om te sporten maar niet om naar de sportschool te gaan), of om het begin te vinden (omdat je soms wel een idee hebt maar de woorden nog niet ziet) of om door te zetten (omdat je soms ergens heel enthousiast aan begint en dan halverwege inzakt en de lol in het verhaal kwijtraakt).

Bladergoud

Zjors
afbeelding van Zjors

corryscholte schreef:
Het moeilijkste vind ik de discipline om te schrijven.
Daarover ben ik in deze website nog niet veel tegengekomen.

Hebben jullie misschien wat tips om die schrijfdiscipline wat op te vijzelen?

Ik wacht op reakties, hartelijke groet
Corry.

Als de drive niet uit jezelf komt om echt regelmatig te schrijven moet je misschien maar niet schrijven. Waarom zou je in je vrije tijd, uit vrije wil dingen gaan doen waar je niet de motivatie voor hebt?
Je kunt ook gewoon lekker in de zon gaan zitten of lekkere taarten bakken. je hoeft niet te schrijven, het mag. En als je er geen zin in hebt doe je het niet. Of zie ik dat te simpel?

Je eerste vraag: ik heb de schriftelijke cursus kinderverhalen schrijven van NTI gedaan. Veel geleerd, maar veel te weinig reactie van de docente gehad. Daar was ik nogal ontevreden over.

Favake
afbeelding van Favake

Zjors, dat was precies mijn ervaring met dezelfde cursus van de NTI.

And there's a happy ending, every single day. (Amy McDonald)

lize
afbeelding van lize

Favake schreef:
Zjors, dat was precies mijn ervaring met dezelfde cursus van de NTI.

Ook mijn ervaring, helaas.

tmortier
afbeelding van tmortier

Ik ben jeugdauteur en schrijfdocente. Omdat avondlessen soms moeilijk te combineren zijn met kinderen, ben ik onlangs gestart met een online-schrijfstudio. Neem een kijkje en laat maar weten wat je er van vindt.
Bij mij is enkel de eerste les standaard. De volgende worden aangepast aan het niveau en de wensen van de cursisten. De feedback is heel grondig, net zoals bij gewone lessen.

janneman
afbeelding van janneman

Mooie site en niet duur!
Maar eigenlijk wil ik graag weer even in een klasje zitten... Als script+ niet gaat lukken, ga ik hier over nadenken.