Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Klopt de interpunctie in deze zin?

Ik huil wanneer hij zegt: "Het is niet jouw schuld," maar ik geloof hem niet. Klopt de interpunctie in deze zin?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het heel raar lezen in elk geval. In deze vorm kan ik hem niet kloppend maken. "Het is niet jouw schuld", zegt hij. Ik huil, maar geloof hem niet.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interpunctie wel, voegwoord niet. Ik zou "want" nemen. Het voegt het "ik geloof hem niet" tenslotte aan "ik huil" en niet aan "het is niet jouw schuld".

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij zegt dat het niet mijn schuld is. Ik huil, want ik geloof hem niet. 'Het is niet jouw schuld,' zegt hij. Tranen biggelen over mijn wangen van ongeloof. :P Verder ben ik het met wonderer eens, maar ik vind de zin niet mooi lopen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Het is niet jouw schuld," fluistert hij, maar ik huil want ik geloof hem niet. Dat is 'm geworden. Ik wil het persé in één zin, dan lijkt het beter te kloppen met de context. Bedankt :)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Die komma voor 'want' hoort daar wel, Aart. Voor 'maar' hoort hij ook. Voegwoorden gaan nu eenmaal met komma's gepaard, behalve 'en' en 'of' en (soms) 'dat'. Het zijn er dan inderdaad te veel in deze zin, niet erg fraai. Maar ja, je zit eraan vast, jong! :p Wat als je het zo doet? "Het is niet jouw schuld," fluistert hij en ik huil, want ik geloof hem niet.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dan klinkt ie niet vind ik. Het ritme in mijn hoofd zegt dat er wel een komma voor maar hoort en niet voor want (zo zegt de ikpersoon dat, op dat ritme). Beetje eigenwijs dus die ikpersoon :P maar is t niet alleen maar een advies, die komma's?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zeeeeeeeeeeerrrrrrr eigenwijs! :lol: Ik ook, want ik wilde de ouderwetse regel hier doordrukken! :p Volgens mij geldt tegenwoordig de algemene regel dat komma's weggelaten worden in korte zinnen, zoals die van jou, maar geplaatst moeten worden in lange zinnen, zoals deze, die het risico met zich meebrengen dat de zin onoverzichtelijk wordt zonder het gebruik van komma's. })

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pffff, wat zet jij er een zin neer! Moest vier keer lezen voor ik 'm begreep :paranoid: die is echt bijna onoverzichtelijk. Maar ik snap je wel. Ik laat er lekker maar één komma in.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nee nee, ik ben een voorstandster van lange zinnen die nog net niet onbegrijpelijk zijn. Taal is tenslotte geen hondenvoer! :p

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt de interpunctie in deze zin? Volgens mij mag er geen komma staan tussen het onderwerp en het hoofdwerkwoord van eenzin, maar dit wordt me tegengesproken. Wat is jouw mening? Het gaat over deze zin: ‘Chronisch vermoeid zijn, stopt je leven niet maar zet het wel danig op zijn kop’. Ikzelf zou opteren om de komma te zetten voor MAAR...