Met of zonder d? hou/houd

Ovidius
afbeelding van Ovidius

Met of zonder d? hou/houd

Wat is/klinkt beter? Ik hou ze onder mijn aandacht of Ik houd ze onder mijn aandacht.

Ik zit eigenlijk constant te wisselen tussen die twee. En morgen zit ik er ongetwijfeld weer mee.

Secret Garden

'Hou' is spreektaal. Dus tenzij je deze zin als citaat weergeeft van een nogal informeel sprekend personage, kun je beter voor 'houd' kiezen.

marriejeanne

En dan zou je moeten kiezen voor één variant en die consequent toepassen (dus niet morgen toch maar weer de andere gebruiken smile ).

Marriejeanne staat voor de spiegel - en dan mag het ook wel ergens over gaan:
http://marriejeanne.hyves.nl/blog/18237563/Bespiegelingen_I/jGnH/?pageid...

Ovidius
afbeelding van Ovidius

Bedankt voor je antwoord Secret Garden.

Tja en toch blijft die eeuwige twijfel aan me knagen zoals marriejeanne al terecht opmerkte. Daarom overweeg ik toch die regel anders in te delen.
Iemand suggesties voor een ander woord voor hou (of houd) of de hele regel?

Lucatero
afbeelding van Lucatero

HOUD wordt in schrijftaal gebruikt. Maar als je HOU consequent gebruikt is dat volgens mij niet fout.

rietje
afbeelding van rietje

Mijn uitgever heeft overal hou van gemaakt geoof ik.

Ik hou van jou bijvoorbeeld.

Neem ook eens een kijkje op mijn website: www.rianneverwoert.nl

Ing
afbeelding van Ing

Ach, ik las ergens : ik hout van jou.
Het kan dus zeker erger!

If you don't want to know the answer, don't ask the question

http://ingedebie.nl

Zjaan
afbeelding van Zjaan

Als de 'ze' in jouw zin bijvoorbeeld kinderen zijn, dan zou je kunnen zeggen: ik let op ze. Maar ik weet te weinig van de context om te zien of dat hout snijdt. Anders zou ik het ook op 'hou' houden.

Volg mijn schrijfactiviteiten over het mooie Toulouse op:
http://bloglog2008.blogspot.com/

Ovidius
afbeelding van Ovidius

Die "ze" slaat op woorden maar ik denk dat ik het toch maar op houd houdt.
(Ik ben benieuwd hoe ik het morgen zie)
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Secret Garden

Ik blijf erop letten?
Ik blijf alert?
Ik blijf ze koesteren?
Ik blijf ze volgen?

(Zomaar wat suggesties - zoals Zjaan al zei, hebben we nu niet veel context.)

Zjors
afbeelding van Zjors

Volgens van Dale mag het allebei.
Alle uitgevers van mij houden 'houd' aan.
Hou is toch meer spreektaal en neigt naar het Zuidelijke dialect. (Lees: is niet Haags genoeg)

Ceridwen
afbeelding van Ceridwen

Houwen, knauwen, sjouwen, jouwen, zei mijn zangjuf altijd (niet dat ik heb leren zingen hoor laughing ). Zij had er een hekel aan. Het is houden van, dus ik hou ... en dan maakte ze zo´n haakje met haar vingers en zeiden wij allemaal tegelijk braaf ´d´van jou. Zonder w, dat jou. Ben ik nooit vergeten.

Bladergoud

Waus
afbeelding van Waus

Het mag idd allebei, maar het ligt dus ook aan de uitgever lees ik net smile Ik gebruik 'ik hou'. Nooit anders gezegd, nooit anders geschreven, en 'ik houd' vind ik totaal niet staan.
Google vindt btw als je intypt "ik houd" (met de haakjes) 1,25 miljoen, en bij "ik hou" (ook met de haakjes) 4,57 miljoen.

Quote: Uitzinnige Uilskuikentjes Uiten Unaniem Uitdagende Uitspraken, Uitdrukkelijk Uitgesproken Uitingen, Uiteenlopende Uitbarstingen; Uitgegeven Uit Underground Uitgezochte Uitgaansgelegenheden. Nanowrimo: 50.750 / 50.000!

MichaM
afbeelding van MichaM

Ceridwen schreef:
Houwen, knauwen, sjouwen, jouwen, zei mijn zangjuf altijd (niet dat ik heb leren zingen hoor laughing ). Zij had er een hekel aan. Het is houden van, dus ik hou ... en dan maakte ze zo´n haakje met haar vingers en zeiden wij allemaal tegelijk braaf ´d´van jou. Zonder w, dat jou. Ben ik nooit vergeten.

Je kunt "ik hou" ook best onder "w" uitspreken...

Ik weet eigenlijk niet wat ik doe en wat mijn uitgever heeft veranderd, maar ik neig naar "hou" omdat "houd" zo overdreven correct klinkt. Te veel aardappel en Mary Dresselhuys.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect

Ovidius
afbeelding van Ovidius

De meningen zijn verdeeld en ik ben er nog niet helemaal uit. Het gaat trouwens om een kindergedicht maar of dat iets uitmaakt?
Er wordt in ieder geval nog aan gewerkt.

Ariadne
afbeelding van Ariadne

Ach ja, Ovidius, schrijvers hebben elk hun mening.... en dan hun redacteuren respectievelijk uitgevers ook nog eens. Dear me! wink

Ik denk dat je er rustig van uit kunt gaan dat zowel 'ik houd' als 'ik hou' taaltechnisch gezien mogelijk is.
Laat gewoon je uitgever bepalen wat hij/zij wil? Of is het voor jou van levensbelang?
Niet te moeilijk doen hoor!
Just go with the flow!

smile Ariadne

'Het kost tijd om schrijver te zijn, veel tijd. Om te lanterfanten, niets te doen. Helemaal niets.'
~ Gertrud Stein