Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Welke software en accessoires gebruik je bij het schrijven?

PC-stuff, wat is dat? Zie ik de oudere generatie zichzelf al afvragen. Dat is welke programma's, browsers en schrijfsoftware je gebruikt. Mijn lijstje is: -Opera, browser -FotoSketcher, voor omzetten foto's in tekeningen (aanbeveling voor jeugdboeken als je een getekende kaft wil maar een tekenaar te duur vindt.) -yWriter en word, natuurlijk voor het schrijven.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer ik bij MS office 2007 de tekst volledig wil uitlijnen dan krijg ik zinnen met woorden waar heel wat spaties tussenzitten opdat de zin de hele pagina van links naar rechts zou bestrijken. Dat maakt het wat onleesbaar. Toch merk ik dat de stijl van de meeste boeken in de boekhandel een volledig uitgelijnde tekst heeft, zodat zowel links als rechts de tekst tegen de kantlijnen aanstaat. Daarom zoek ik schrijverssoftware die 'open source' is, gratis of goedkoop waar je teksten kan uitlijnen op zo'n manier dat het toch nog leesbaar blijft. Voorlopig heb ik zo'n software niet gevonden. Weet iemand raad?

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds kort een Windows 8.1 laptop. Lenovo Yoga; Lekker licht voor eventueel op de bank of voor in bed. En fijntoetsenbord. En schrijf gewoon in Google Drive / Docs. Handig vanaf overal te benaderen. Kan me nu al wel voorstellen dat het lastig gaat worden met veel documenten, of met afgeleide documenten zoals structuur / planning / karakters van een boek. Maar even kijken of er iets is als 'gerelateerde documenten' in Drive. Gebruik daar al wel een add-in voor inhoudsopgave. ook handig voor snel manoeuvreren door je document.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om mijn eigen vraag te beantwoorden; Je kan in een Google drive document een link maken naar een ander Google document. (link maken en dan zoeken naar de naam van dat andere document). Dus da's handig.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Accessoires/software: - yWriter, maar ben er niet helemaal tevreden over. Vind de lay-out wat rommelig en oubollig. Misschien toch die andere uitproberen, Scrivener. - Indesign voor de opmaak - Photoshop, idem als Indesign, daarnaast ook om mood-boards mee te maken. - Notitieboekje met een stel pennen, zitten standaard in mijn tas en gaan overal mee naar toe. De €4,- versie van de Bruna met zo'n elastiekje eromheen. Niks bijzonders, maar vind het wel een prettig formaat hebben en ideaal dat niet alle losse papiertjes eruit vallen. - Word en Notepad om verborgen opmaak en dergelijke weg te halen. - Chrome als standaard browser. Daarnaast Firefox en IE voor pagina's die niet op Chrome werken. - Windows 7. Hardware: - Customized HP Pavillion Elite pc, zowel voor werk als vrije tijd. - Bamboo pen tablet, ideaal voor bij de opmaak. Werkt prettiger dan een gewone muis. - Logitech gaming mouse. Heeft wat extra knopjes wat ideaal is voor m'n werk, daarnaast ook goed vormgegeven zodat ik minder kans heb op rsi. - Twee beeldschermen, 23 inch. Opnieuw vanwege werk, maar zou nu ook niet meer zonder kunnen. Werkt erg prettig, op het ene scherm schrijven terwijl ik op de andere mijn researchpagina's, muziek en dergelijke open heb staan.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds vandaag nog maar één apparaat (MacBook Air) en één app (Scrivener). Helemaal perfect. Lekker onafgeleid 'freewriten' in fullscreenmodus maar wel alle opties die je maar kunt bedenken tot je beschikking.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- ywriter om te schrijven (sinds enkele dagen, daarvoor was het gewoon Word 2010). Alleen vind ik het een beetje onhanding om te mee te werken. (vooral met al mijn research, dat staat voorlopig maar bij notities). - Photoshop om de kaart van mijn fantasiewereld te maken en uit te breiden. Zo kan ik goed blijven volgen waar ik net ben en of alles geografisch nog wel klopt. - Limo. Dat is een database van mijn universiteit en erg handig omdat ik zo snel betrouwbare artikelen en werken kan vinden over de middeleeuwen.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het programma hier al eens vermeld, maar ik heb het net ontdekt. Plume creator. Dit is een gratis programma dat heel erg lijkt op Scrivener. Alleen vind ik het zelf heel wat aangenamer om mee te werken. Je kan heel simpel rechts onderaan het aantal woorden per sessie ingeven. Je kan een timer instellen. Verder kan je ook een eigen indeling maken met een aantal boeken, hoofdstukken, scenes,... Wat ook heel aangenaam is, is het schrijven op volledig scherm. Je krijgt dan een zwart scherm met grijze tekst (aanpasbaar) en rechts onderaan een paar kleine knoppen. Weg alle afleiding; En misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden die ik nu in mijn enthousiasme vergeet. Momenteel is dit mijn favoriete programma na jaren gebruik van Ywriter en Scrivener.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie Scrivener veel voorbij komen in combinatie met Macbook. Nu heb ik geen MacBook salaris en vond ik ook een Windows versie die in het Nederlands te downloaden schijnt te zijn (mij nog niet gelukt, alleen de Engelse variant). Nu vind ik eerlijk gezegd dat het programma net als yWriter vrij 1980 oogt. Ben benieuwd of iemand nog meer fijne tips heeft die ik kan proberen. (ga nu eerst kijken naar de tip van Dave83, Plume) Ook denk ik erover om een 2e laptop aan te schaffen in huize Morgenblond. Dan kan Gezin mijn huidige gebruiken (en ikzelf voor Social Media & mijn geliefde GIMP). Maar de nieuwe moet dienen als afleidingsvrij, makkelijk in gebruik en draagbaar naar de opleiding computer. Iemand raadde mij een Chromebook aan, maar hiervoor vond ik nog geen geschikte App. Iemand tips?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Let op, Een chromebook heeft volgens mij vrijwel geen opslagruimte en je kunt dus alleen werken in the cloud - en dus alleen als je internetverbinding hebt. MacBooks zijn duur in aanschaf maar op den duur haal je het er uit. Scrivener en yWriter 'ogen' misschien 1980 maar ook toen werden er goede boeken geschreven. Misschien is het raadzaam of voor jezelf even op rijtje te krijgen welke eigenschappen je belangrijk vindt.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook gebruik ik Calibre om al mijn afgewerkte (1ste versie) verhalen om te zetten naar epub-formaat zodat ik ze op mijn e-reader kan herlezen. Een tweede versie of derde versie wordt er ook in bij gehouden. Enige voorwaarde is dat het verhaal op dat moment helemaal klaar moet zijn.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik open Office word op mijn pc om mijn boek te schrijven. Daarbij maakt ik gebruik van een template zodat het manuscript eruit ziet zoals het straks in het boek komt. -Verder gebruik ik kladblok voor korte info over de hoofdstukken. -Een notitieboekje voor info over de personages. -Websites waarin ik synoniemen en andere info opzoek. Als ik bijvoorbeeld schrijft dat het april is en de magnolia in bloei staat, zoek ik eerst op of dat wel kan. Zo niet, dan kies ik een andere maand. Of als dat voor het verhaal niet kan, kies ik een andere boom die wel in april bloeit. Hoewel het niet helemaal bij het schrijfproces hoort, houd ik ook een excel bestand bij met daarin de gemaakte kosten (denk aan visitekaartjes) en de inkomsten. Het gaat niet om grote bedragen, maar ik wil geen gezeur krijgen met de belastingdienst. Tenslotte is het toch een bron van inkomen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie Scrivener veel voorbij komen in combinatie met Macbook. Nu heb ik geen MacBook salaris en vond ik ook een Windows versie die in het Nederlands te downloaden schijnt te zijn (mij nog niet gelukt, alleen de Engelse variant).
Ik vind Scrivener niet gedateerd ogen. Maar ik heb dan ook de nieuwste versie op de Mac, misschien dat dat verschil maakt. Verreweg het fijnste programma dat ik ken en eigenlijk het enige wat ik nodig heb om aan een manuscript te werken (in welke fase dan ook).

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf altijd in Scrivener voor Windows en vind het helemaal niet gedateerd. Het geeft me de mogelijkheid om te schrijven zoals ik het wil en structuur te leggen in mijn werkwijze. Een droom in vergelijking met andere schrijfprogramma's! Binnenkort komt er trouwens een nieuwe versie uit. Eind dit jaar zou de versie 3 voor Mac het licht moeten zien en begin volgend jaar is het dan de beurt aan die voor Windows. Ik heb enkele artikelen geschreven over Scrivener op mijn blog voor de geïnteresseerden. *** Hopelijk hebben jullie er iets aan? Grtz, Rudi

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Balratmort, het is niet de bedoeling om topics op te zoeken waar je de aandacht op je blogs kan vestigen. Daarom hebben de links drie sterretjes gekregen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scrivener is een waanzinnig mooi programma dat ik iedereen aan kan raden die romans schrijft of overweegt dat te gaan doen. De opties om research bij je verhaal op te bergen, karakterschetsen, tijdlijnen, Scrivener heeft het allemaal. Maar, als je dat allemaal niet nodig hebt, dan ben je m.i. beter af met een eenvoudiger programma, want je hebt wel een cursus nodig om uit Scrivener te halen wat erin zit. Zelf ben ik al een tijdje heel tevreden met Ulysses. Het heeft beduidend minder functies en je hebt het dan ook zo onder de knie, waardoor je gewoon meer tijd over houdt om te schrijven.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een proefperiode gebruikt om te schrijven in Shaxpir (nwjs) Heel aangename omgeving en mogelijkheden om personages te beschrijven, plaatsen, thema's. Ook kun je foto's inbrengen en een synopsis maken. Maar het abonnement van ¢ 7,99/maand vond ik te veel. Daarom overgeschakeld naar Ulysses, sinds kort ook een abonnementsformule van €39,99/jaar. Ik ben daar nu een maand in bezig en het bevalt uitstekend. Ook probleemloze synchronisatie met iPad en iPhone. Parallel gebruik ik nog Shaxpir basisversie vooral voor personages. Exporteren in Word is bij beide apps eenvoudig en efficiënt.