Je eigen roepnaam niet erg 'auteursachtig'?
- login of registreer om te reageren
Je eigen roepnaam niet erg 'auteursachtig'?
Hoi allemaal!
Ik heb een probleempje wat ik graag eens aan jullie wil voorleggen, wie weet hebben jullie er een goede mening over of willen jullie eens met me meedenken.
Mijn roepnaam is Greetje. Dat vind ik een prima naam voor een streekromanschrijfster, ;-) maar ik ben bang dat ik dus díe verwachtingen ga oproepen bij eventuele lezers, - wellicht zelfs onbewust - terwijl mijn boek volgend jaar in het licht-literaire genre gaat verschijnen.
Mijn derde naam is Emma, dat is al veel beter commercieel gezien, maar het probleem natuurlijk is dat ik me niet echt een Emma voel. Bovendien heb ik mijn hoofdpersoon Emma genoemd, en zal ik dus ineens mijn hoofdpersoon een andere naam moeten geven als ik ervoor kies zelf als Emma te publiceren. Dat is wel doenlijk, maar gevoelsmatig niet zo eenvoudig.
Daarnaast ben ik er nog niet over uit of ik onder mijn meisjesnaam of onder de naam van mijn man (die ik al 15 jaar draag) wil uitkomen. De uitgever vindt de naam van mijn man beter klinken, maar je meisjesnaam is natuurlijk de naam die écht bij je hoort.
Het gaat me níet om een pseudoniem, het herkenbaar zijn maakt me helemaal niet uit. Het gaat me echt om of jullie zouden kiezen voor de naam die het best in het gehoor ligt (het commercieelst is), of voor de naam die je echt als je eigen naam draagt.
Wie herkent dit dilemma en wat hebben jullie gekozen?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Keep it simple: Jouw roepnaam is Greetje, dat ben jij, inclusief je meisjesnaam. Ik snap best dat het aantrekkelijk lijkt om voor de commerciële opties te kiezen, maar nog afgezien van het feit dat je daarvoor dan zelfs het manuscript moet aanpassen, vind ik dat je vanuit jezelf moet redenen. Tenslotte moet je (hopelijk) nog meer boeken mee. Jij gaat gewoon het eerste Greetje worden, die (ook) in het licht literaire genre uitblinkt. Als je boek goed is, dan overleeft die jouw naam wel (niet vervelend bedoeld natuurlijk). Veel succes.
Ik heb trouwens nog niets uitgegeven, maar als dat me gaat lukken, dan zal ik dat onder mijn meisjesnaam doen (hoewel ik in het dagelijkse leven meestal die van mijn man gebruik eventueel in combi met mijn meisjesnaam). Ik heb zelf nooit overwogen om mijn tweede voornaam te gebruiken, maar ben dan ook dik tevreden met mijn eerste: Jeanine

Wat is er verkeerd aan je roepnaam? Greetje vind ik zelfs mooi, zowel voor een schrijfster van een streekroman als voor deze van het "licht literaire" genre. 
Als ik ooit zo ver geraak en eender wat zou kunnen uitgeven, dan zal ik met trots mijn eigen naam gebruiken!
Het gaat in eerste instantie niet om de naam van de schrijfster, maar om de inhoud van het boek. Een titel die aanspreekt, het lezen van de korte inhoud, kan veel belangrijker zijn dan de naam van de schrijfster. De presentatie, de titel en de korte inhoud: dan pas kijken de mensen wie dit boek wel geschreven heeft. Wie heeft het boek tenslotte tot een goed eind gebracht? Ja,jij, Greetje dus

Greetje klinkt goed, en ook nog origineel. Ik publiceer zelf onder de naam van mijn man. Maar ja, mijn meisjesnaam is Van Kooten, en daar krijg je van die vervelende vragen van ('Soms familie van...?')

Wat leuk, jullie reacties!
Ik zit hier te glimlachen.
Dankjewel.
Ja, het is ook zeker niet vanuit "niet trots zijn" dat ik twijfel over mijn eigen naam op het omslag. Want trots ben ik zeker. Het is meer dat... nou ja... en zo.... ;-)
Ik vind het een ouderwetse naam, Greetje. En nee, ik heb geen blonde vlechten!

Ik ben ook van plan, als het er ooit van komt, om mijn meisjesnaam te gebruiken. In het dagelijks leven gebruik ik de naam van mijn man, daar heb ik zo mijn redenen voor. Maar ik ben ook trots op mijn meisjesnaam en met het uitgeven van een boek laat je toch nog iets achter voor het nageslacht en blijft die naam toch een beetje voortleven (mijn vader heeft alleen dochters en we zijn alledrie nogal traditioneel
).

Greetje is prachtig.
Ik ben dol op ouderwetse namen.
Het genre en de flaptekst: die laten mij een boek kiezen. Niet de naam van de auteur.
Maar de naam is ook weer niet onbelangrijk.
Jouw naam vind ik -nogmaals- mooi.

Greetje,
Ik heb het even in mijn voornamenboek opgezocht en er staat dat Greetje een verkleinvorm is van Greet => wat weer afgeleid is van Margareta (wat "parel" betekent)
Je kan jezelf ook Greta noemen (als je je een Greta voelt tenminste), dat is wat makkelijker uit te spreken voor de meeste buitenlanders, of een andere naam die afgeleid is van Margareta.
Als mensen je een andere naam willen geven doen ze dat toch wel, ik weet niet of daar wat aan te doen is.
Greetje vind ik zelf een hele mooie naam, bijna een koosnaampje door die -je aan het eind.

Ik vind dat je moet gaan voor de naam waar je je plezierig bij voelt. Waarom je meisjesnaam de naam is die écht bij je hoort weet ik niet, ik zou denk ik voor mijn volledige naam (mijn mans naam en die van mij achter elkaar) kiezen als ik gepubliceerd zou worden.

Ik vind de suggestie van Four Seasons ook een goede.
@Marijke1975: Grappig, de reden die jij noemt, speelt bij mij ook mee. Ook mijn ouders hebben alleen meiden gekregen en daarmee zal de familietak (qua naam) over (hopelijk lange) tijd uitsterven. Ik vind het daarom een mooie gedachte om onder die naam 'iets' achter te laten. Nou ja, ik hoop dat dat met mijn boek gaat lukken.

Ik zou kiezen voor wat het meest praktisch is. Als je vaak acte de presence gaat geven, live ergens verschijnt dan lijkt me je geboortenaam het gemakkelijkst.

Ik heb zelf eens even zitten speuren op internet ook.
Ik kwam bijvoorbeeld tegen dat Tessa de Loo eigenlijk Tineke heet...
Eigenlijk is dat eenzelfde soort probleem (qua voornamen dus) als waar ik mee worstel.
Zou Tessa de Loo net zoveel boeken hebben verkocht als ze als Tineke had gepubliceerd? Ik waag het betwijfelen.
Of ben ik nou de enige die er zo over denkt? ;-)
Wel ontzettend leuk, jullie reacties, ik heb er absoluut wat aan!!!

Ik kan het me bijna niet voorstellen dat het iets uitmaakt. Ik zou gewoon altijd mijn eigen naam gebruiken.
Ik ken wel mensen die ook een ander naam gebruiken, en de ervaring is dat je zelf snel gewend raakt aan zo'n naam en je zo ook gaat voelen.

Waarom denk jij dat mensen zo'n sterke waarde aan een naam hechten, dat ze daarom een besluiten een boek (toch) niet te kopen? Ik zou ook van een Tineke, Treintje, Tina en Tonke kopen! Het gaat toch vooral om de aantrekkelijkheid van het boek als totaal. De precieze naam van de auteur speelt in mijn beleving in elk geval geen hoofdrol bij een aankoopbeslissing.
Ik ben het wel met anderen eens, dat het slim kan zijn om een aanverwante voornaam te kiezen die ook door anderstaligen uit te spreken is (als je eigen naam lastig is). Maar alleen dan. Succes met dubben.

@ Jans en Zjaan: ik denk dat het ook niet op bewust niveau iets uitmaakt. Het gaat in principe ook niet om de naam van de auteur maar om het boek.
Maar... zoals ik al schreef in mijn posting van 22.46 u: het kan het verschil zijn tussen een Tessa en een Tineke.
Ik kan het niet goed uitleggen, het lijkt wel of het tóch iets uitmaakt. Gevoelsmatig? qua vooroordeel?
Aan de andere kant ben ik het ook met jullie eens dat ik nu eenmaal Greetje heet, en dat het dan ook leuk is om gewoon díe naam op de omslag te hebben.
Pfff. Ik dub nog even door ja. :-)

Ik heb ook gewoon mijn roepnaam. Alleen heb ik expres mijn meisjesnaam als achternaam. Komt ook omdat er al een Charlotte Mutsaers is en ja... dat klinkt natuurlijk wel goed.

Tessa de Loo klinkt veel beter dan Tineke de Loo, daar ben ik het mee eens.
Ik heet Sietske, dat vind ik ook niet klinken. zeker niet als ik straks internationaal doorbreek
.
Het hangt ook af van het genre, wat voor soort boek het is.
Maar als ik zelf geen moeite zou hebben met mijn (voor)naam zou ik doen waar ik zelf zin in had of wat
Four Seasons voorstelt, een afgeleide nemen. Bijvoorbeeld Greet.

Ik kan me wel voorstellen dat je je twijfels hebt, eerlijk gezegd. Sommige namen passen gewoon niet bij het genre dat je schrijft en Greetje is toch een beetje een ouderwetse naam. Ik weet niet of Greetje een verkorting is van een andere naam, misschien kun je die gebruiken, als je het niet wil?
Wat meisjesnaam of naam van je man... waar je je het lekkerst bij voelt, lijkt me. Waar je je het meest in herkent. En dat kan best de naam van je man zijn.

@ Mandela: Tessa heet zelfs niet de Loo van achternaam, een heel andere achternaam ook. Dus zij heeft er echt een pseudoniem van gemaakt. Maar ik kwam ergens een citaat van haar tegen waarin ze zelf aangeeft haar voornaam echt veranderd te hebben omdat ze het beeld dat ze schetst met de naam Tineke, niet fijn vond voor haar boeken.
Sietske vind ik alweer 'gewoner' dan Greetje. Je hebt ook Renske de Greef en Tjitske .. (ben haar achternaam even kwijt).
Dat zijn inderdaad ook alledrie heel lieve namen maar minder 'ouderwets' dan Greetje. Op -ke eindigen lijkt anders dan op - tje eindigen. En Sietske zou dus inderdaad best kunnen, tenzij je er zelf natuurlijk inderdaad voor kiest om een andere naam te nemen.
Mijn doopnaam is Margaretha. Maar gek, ik vind alle namen die daarvan afgeleid worden (Margreet, Margret, Greet, Gretha, etc ook niks!
Hmz, ik ben niet lastig verder hoor ;-)
@ Mara: ja jou kom ik inderdaad hier en daar tegen in de boekhandels, superleuk! Ik denk dan altijd 'ha, die ken ik' :-)
@ MichaM: ja, dat is precies wat ik bedoel!
Tnx allemaal!!!

@Greetje, als je publiceert onder de naam Greetje en ik zie jouw naam zomaar staan, dan valt die wel op - zovaak zie je Greetje niet (meer?) 
Twee voornamen kan btw ook. Greetje (2e naam) (achternaam), als dat klinkt.
Ik heet Aart, en ga publiceren onder die naam (Aart J. K.). Daar heb ik lang over nagedacht. Eigenlijk heet ik alleen Aart K., maar dat vind ik niet goed genoeg klinken (maar daar heb ik wel mijn eerste twee publicaties onder geschreven). Ik zat te dubben, dat klonk niet goed genoeg. Maar met die J. (da's een voornaam die ik niet echt heb, dat wel) klonk het een stuk beter. Vond iemand anders ook.
Whats's in a name: je zal maar Mensje van Keulen heten... Of Harry, of Willem... dus Greetje, als er ooit nog eens iets uitkomt van een schrijfster met die voornaam koop ik het.

@ Waus: klinkt wel erg stoer, die extra voorletters ;-) Good for you! Ook goed nagedacht over je naam dus.
@ DJ: nou als je Mulisch van je achternaam heet maakt dat weer veel goed. ;-) (en dankje!)

Dat zijn inderdaad ook alledrie heel lieve namen maar minder 'ouderwets' dan Greetje. Op -ke eindigen lijkt anders dan op - tje eindigen.
Mee eens. Succes met het kiezen 

Waarom niet je initialen gebruiken in plaats van de volledige voornaam? Vooral als je meer dan een voornaam hebt.

Greetje, als je zelf twijfelt over je voornaam, moet je het vooral wijzigen.
Ik had het ook, vond mijn naam maar stom (Astrid) totdat ik van een heel speciale man te horen kreeg dat Astrid een van de mooiste namen is die hij kent...
Toen dacht ik heee.
Maar dat even terzijde.
Zoals ik al eerder aangaf, jouw naam vind ik werkelijk prachtig en als het ritmisch mooi is met je achternaam (waar veel ouders toch op proberen te letten bij het verzinnen van namen voor hun kindjes) zou ik er toch nog eens over nadenken je eigen naam te houden.
Maar als het je een bijzonder gevoel geeft jouw boek meer te 'kruiden' met een andere naam, dan moet je dat doen, daar is dan toch ook weer niks mis mee!
@waus: Aart J.K. Rowling?
Ik geloof dat ik die naam als eens ergens gehoord heb...

Nu even over mijn naam schrik niet ik heb er vier waarvan de eerste Roswitha is.
Daar ik altijd Roos ben genoemd geeft mij dat iets eigens en heb daarom gekozen
voor Roos en de rest is mijn meisjesnaam omdat mijn man een buitenlandse naam
heeft en nogal moeillijk schrijfbaar. In mijn geval vind ik dit juist gekozen.
Het kan zijn dat jullie er anders over denken, maar ik voel me Roos en dat voelt goed zo.
Dag Greetje,
Wist je dat 'ouderwetse' namen weer helemaal hip zijn, vooral voor meisjes? De afgelopen jaren hebben BN'ers hun dochters namen gegeven als Leentje, Teuntje en Keesje.
Verder gaat het, zoals vele anderen hierboven al schreven, om het totaalplaatje - naam, titel, omslagontwerp, flaptekst. Als je boek er lekker hip uitziet en een aansprekende titel heeft, zal niemand op basis van je naam besluiten dat je boek toch een streekroman is. De auteursnaam is wat dat betreft niet het belangrijkste element.
Maar uiteindelijk gaat het erom dat jij je prettig voelt bij je auteursnaam. Het is wel belangrijk dat je nu een overdachte beslissing neemt, want het is niet zo slim om straks weer een compleet andere naam te kiezen voor je volgende boek.
Succes!
hm, handig Greetje om dat hier te deponeren! Wat een reacties! Ik ben ook geneigd mijn naam te houden zoals ik die ooit van mijn ouders gekregen heb. Het is van jezelf, je bent ermee vergroeid. Ik geloof niet dat een naam uiteindelijk iets uitmaakt. "What's in a name?" Het gaat om dat wat je schrijft. Het doet er ook niet zoveel toe hoe je eruit ziet, de gretige lezer is alleen geïnteresseerd in wat er in je hoofd zit, denk ik dan maar. Ik snap je dilemma wel. Het is een soort handtekening die je onder je werk zet, en daar wil je over nadenken. Succes, en als je er niet uitkomt, je weet me te vinden! 

Greetje, grappig dat je me weleens ziet liggen, hihi.
Maar wat dacht je van 'Gritta.'
Weet je trouwens dat er een bekende prot.christ. schrijfster is die Margreet van Hoorn heet? Ken je haar boek De Zilveren Schaatsen? Enne... Mata Hari heette ook Margreet of Greet, hoor. (Dit is even zwaar off-topic.)

Ik zou nooit onder mijn mans naam publiceren, dat voorop.
Natuurlijk is jouw huwelijk behorend tot die 10% van huwelijken die wel standhouden, maar je zult het maar net hebben dat er een kink in de kabel komt (er kan zomaar een fris en fruitige achtienjarige door zijn leven wandelen en jij zit met een vete naar hem en zijn naam
). Ietwat overtrokken natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel.
Verder vind ik Greetje een leuke voornaam om onder te publiceren.
Ik ben zelf begonnen met publiceren onder een pseudoniem dat samengesteld is uit delen van de achternamen van mijn vader en mijn moeder. Dat beviel me.
Toen mijn eerste kinderboek uitkwam wilde de uitgever per se mijn eigen naam op de kaft, ik bood te weinig weerstand, ik wilde die publicatie. Ik vind mijn eigen naam dus echt helemaal flut, ik heb nooit iets met die naam gehad.
Toen kwam mijn tweede boek uit bij een andere uitgever en ik wilde weer mijn naam veranderen. Maar mijn boeken waren zo ruim ingekocht bij de biebs dat het zonde was om van die 'naamsbekendheid' niet te profiteren. Dus...
Nou ja, zo gaat het dus al 13 boeken lang en ik ben nog steeds ongelukkig daarmee.
Gelukkig word ik in het dagelijkse leven steeds vaker Zjors genoemd omdat eenieder mij nu zo leert kennen. Dus ik sluit niet uit dat ik nog ooit onder die naam ga publiceren.
Het zou natuurlijk óók kunnen dat de naam Greetje (die ik zelf heel vertrouwd en prettig vind, net als vele anderen hier) een enorme opwaardering krijgt door het prachtige boek dat die persoon heeft geschreven!