Beoordeling beoordelers?

20 augustus 2010 - 20:46
Als de titel te vaag is, pas ik hem wel aan. Waar het mij om gaat is het volgende: hoe vind je een goed(e) onafhankelijk(e) manuscriptbureau/redacteur/editor/scriptdokter/enz.? En dan liefst nog eentje die bij je past (genre, werkmethode, persoonlijkheid). Niet iedereen doet de beoordeling gratis, het gaat dus om een investering die je moet doen. Dan wil je wel waar voor je geld, zéker als je er behoorlijk wat geld voor over hebt om het écht goed te laten doen. Hoe weet je wat de kwaliteiten zijn van een persoon in die branche? Ze kunnen verwijzen naar de uitgegeven werken van anderen waaraan ze hebben meegewerkt, maar omdat de naam van zo'n persoon of bedrijf in veel boeken ontbreekt kun je dat niet controleren. Bovendien weet je niet hoe beroerd of uitmuntend het manuscript er aan toe was voordat het onderhanden werd genomen: hoe kun je in het uitgegeven werk zien wat het aandeel van de beoordeler/corrector was? Ik denk dat dat bijna onmogelijk is. Ook kun je niet weten hoezeer de schrijver is meegegaan in de suggesties van de redacteur. Het niveau waarop ik doel is niet (alleen) dat van punten en komma's op de juiste plaats en spelling- en grammatica-controle, maar juist een stap verder, over de structuur en opbouw van het verhaal op ieder niveau, suggesties voor de inzet van verhaalelementen en stijlfiguren, opmerkingen over thematiek, symboliek en meer van dat soort literaire fijnslijperij. Ik wil, voor ik een verhaal aanbied aan een uitgever (of met POD in zee ga), het beste uit het verhaal halen. Daarvoor lijkt me een goede schrijfcoach onontbeerlijk. Maar ik vertrouw niet iedereen die zegt daarin expert te zijn... ik leg de lat flink hoog. Ik weet dat er op het forum een aantal worden genoemd, maar hoe kan ik zelf oordelen of ze het waard zijn om in te investeren? Hoe doen jullie dat? Gewoon maar proberen en door schade en schande wijs worden? Een CV opvragen en de referenties natrekken? Andere methoden?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2010 - 20:53
Sch, ik zit met hetzelfde probleem. Ik ben erg benieuwd of hier nog reacties komen waar ik ook wat aan heb. Ik wil graag mijn sonnetten laten beoordelen door iemand die ook verstand heeft van sonnetten, die dus voorstellen gaat doen die er rekening mee houden dat mijn gedichten sonnetten zijn en geen vrije verzen. Laatst heb ik hier een topic geplaatst met die vraag. Er kwamen nauwelijks reacties. Misschien gaat het nu beter :thumbsup: . http://www.schrijvenonline.org/forum/105386

Pim

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2010 - 21:08
In de schrijfgids, menu Balie, staat ook het item manuscriptbeoordeling. Daar staan veel bureaus en waar ze in gespecialiseerd zijn. Zelf heb ik ervaring met BSN (Bureau Script Noordwijk) en die is erg positief. Niet extreem duur, zeker niet in vergelijking met anderen. Goed aangeschreven, ze worden namelijk vermeld op de websites van een aantal grotere, gerenomeerde uitgevers. Tip is om ook even te kijken bij uitgevers waar je je verhalen, gedichten etc wilt opsturen. Er is een aantal uitgeverijen die manuscriptbeoordelingsbureaus op hun website noemen. De rapporten die ik tot nu toe heb gekregen waren duidelijk, positief kritisch en geven tips en ideeën hoe het verhaal verbeterd zou kunnen worden. Ik heb er erg veel van geleerd en mijn verhaal is er zeker een heel stuk beter van geworden. Of uitgevers het nu goed genoeg vinden is nog even afwachten. Het manuscript ligt ergens tussen de stapels ongeduldig op zijn beurt te wachten.

20 augustus 2010 - 22:04
Zelf heb ik ervaring met BSN (Bureau Script Noordwijk) en die is erg positief. Niet extreem duur, zeker niet in vergelijking met anderen.
Hoe ben je daar terechtgekomen? Op basis van wat ben je juist met hen in zee gegaan en niet met een ander bureau? Ik krijg bij BSN de indruk dat ze vooral beginnende schrijvers op weg helpen, hoe zit dat mensen die meer ervaring hebben of op het niveau van vergevorderden (willen) schrijven? Welke beroemde schrijvers heeft BSN in de stal?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2010 - 22:07
Precies vanwege de redenen die jij noemt is het bijna onmogelijk een beoordelaar te beoordelen. En ook een belangrijke reden voor een uitgeverij om een manuscript wel of niet aan te nemen is de persoonlijke smaak van de uitgever. Bovendien verandert er meestal nog veel aan een manuscript nadat het al door een uitgever geaccepteerd is. Dan ben je er namelijk nog lang niet. Maar om een lang verhaal kort te maken; ik heb ook goede ervaringen met Bureau Script Noordwijk. De prijzen zijn heel redelijk en het leesrapport heel waardevol. Hans ter Mors windt er geen doekjes om, maar dat is ook wat je nodig hebt als je je manuscript echt wil verbeteren.

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2010 - 23:32
Schl, waarom mail je die mensen niet gewoon die ze als 'begeleide en uitgegeven klanten' op hun site hebben staan. Je kunt aan hen toch vragen hoe dat proces liep en of ze er veel aan gehad hebben.

21 augustus 2010 - 5:37
Bovendien verandert er meestal nog veel aan een manuscript nadat het al door een uitgever geaccepteerd is. Dan ben je er namelijk nog lang niet.
Ik moet er dan wel zijn, daarom zoek ik juist een onafhankelijke redacteur die me kan helpen teksten naar dát niveau te brengen.
Schl, waarom mail je die mensen niet gewoon die ze als 'begeleide en uitgegeven klanten' op hun site hebben staan.
Dat heeft weinig zin: Ik weet niet wat het niveau was van de tekst voordat het bureau ermee aan de gang ging, en ik vraag me af of de schrijvers bij navraag hun eigen kunnen niet wat overdrijven. Bovendien: ik moet het werk wel kennen en weten dat het deugt, waarbij ik weet dat er in mijn ogen veel ondermaats werk wordt gepubliceerd (ik wil niet beweren dat ik beter schrijf: daarvoor heb ik juist iemand nodig die me kan helpen om voorbij dat niveau te komen). Een dergelijke lijst kent BSN overigens niet.

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 9:50
De kunst is, Schli, om de juiste vragen te stellen en uit de antwoorden de juiste info te halen. ;) Dat heeft naar mijn idee wel degelijk zin.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 9:52
Ik zou mijn intuïtie volgen en iemand kiezen waarbij ik een goed gevoel heb. Je kunt eens een kort verhaal laten beoordelen - door een schrijfcoach bijvoorbeeld. Dan weet je daarna wat het je oplevert. En wat Zjors ook aangeeft... zoek contact, laat jezelf zien, laat je werk proeflezen door medeschrijvers en ben vooral niet te bang dat zij als schrijver misschien niet tot de top tien van Nederland horen. :nod:

21 augustus 2010 - 10:42
Intuïtie? Die zegt mij dat het allemaal opgrijpers zijn die voor geen meter te vertrouwen zijn en dat ik er met een grote boog omheen moet gaan. En als ik er toch langs moet, dan gewapend. Dat is intuïtie. En die probeer ik dus met rede en ratio te bestrijden. Ik weet best dat een schrijfcoach mij iets kan opleveren om (langzaam) te groeien, want dat kan iedereen. Maar ik wil zekerheid dat de tekst wordt geredigeerd tot een meer dan acceptabel niveau (of wordt afgekeurd als het me ook met hulp (nog) niet lukt dat niveau te bereiken). Ik kan het me niet veroorloven te investeren in iets dat minder dan dat is, en ik kan het niet maken anderen te vragen veel geld te betalen voor teksten die sub-optimaal zijn. Om kort de situatie te schetsen: gezien genre en uitvoering kan ik niet bij een reguliere uitgever terecht. Drukkers, small press en hobby-uitgevers kunnen over het algemeen niet het redactionele niveau bereiken van een reguliere, literaire uitgeverij. Dus moet ik zelf op zoek naar dat niveau. En dat is lastig als blijkt dat er in het wereldje stelselmatig namen van redacteuren (en hun aandeel in de tekst) worden verzwegen.

MHW

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 10:49
Ik ben een paar weken geleden op zoek gegaan naar een goede schrijfcoach. Ik woon sinds drie weken in Duitsland en heb een heel jaar de tijd om te schrijven. Ik wilde graag een schrijfcoach die mij in dit proces wilde begeleiden. Mijn aanpak was als volgt: ik heb de lijst van manuscriptbeoordelers/coaches van deze website als uitgangspunt genomen en alle websites bekeken. Gebruik inderdaad je intuïtie! Daarnaast kun je op de website van een persoon/bureau goed lezen wat hij/zij te bieden heeft, wat de kosten zijn etc. Ik heb toen ongeveer 8 coaches geselecteerd die me de moeite waard leken om te benaderen. Deze coaches heb ik alle 8 een mail gestuurd met een korte introductie over mezelf, mijn 'coachingsvraag' en een bijgevoegd document met twee korte fragmenten (2x 500 woorden). Op deze manier krijg je van acht verschillende mensen reactie op je fragmenten en zie je meteen of je hier wat aan hebt. Ik hield vier goede coaches over, waarvan er twee afgevallen zijn (één echt te duur de ander vooral gespecialiseerd in kinderboeken). Uiteindelijk heb ik gekozen voor de schrijfcoach die de meest literaire achtergrond heeft. Ik hoop dat je er wat aan hebt, veel succes in je zoektocht!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 10:55
Ik vind je erg wantrouwend Schlimazlnik. Waarom zouden het allemaal opgrijpers zijn? Een goede naam is snel verspeeld en ik denk dat de gevestigde bureaus daarom wel oppassen. Waarom bel je ze niet gewoon om wat meer te weten te komen over hun werkwijze? Ik kan je niet helpen met eigen ervaringen, want ik vertrouw op mijn eigen kunnen (althans dat probeer ik).

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 11:17
@Schlimazlnik: je hoeft echt niet zo wantrouwend te zijn hoor, deze (bekende) bureau's zoals BSN hebben een naam hoog te houden. En ik geloof dat ik me niet helemaal goed uitgedrukt heb. Jij wil er al zijn als je bij een uitgever binnenkomt. Eventueel met behulp van een beoordelingsbureau. En natuurlijk ben je er ook als je bij een uitgever 'binnen' bent gekomen, stel je voor! Zodra je voor een gesprek wordt uitgenodigd ben je er eigenlijk al. Wat er daarna verandert is misschien het uitbreiden van een verhaallijn of het meer beschrijven van een bepaald personage, of het anders indelen van hoofdstukken, dus geen gekke dingen ofzo, maar wel veel werk. Kijk, in mijn geval was het zo: Ik was klaar met mijn manuscript, maar toch onzeker. Toen stuurde ik het naar BSN. Het commentaar van Hans ter Mors was: 'Dit is van zo'n hoge kwaliteit als een redacteur het zelden op zijn bureau zal vinden.' Hij had nog wel een paar tips, bijvoorbeeld 'geef overgangen in tijd en plaats heel duidelijk aan'. De tips heb ik verwerkt en toen durfde ik het op te sturen. Met succes. Het punt is, een bureau zoals BSN kent de uitgeverswereld heel goed. Zij weten met welk manuscript je naar welke uitgever kunt. Zij weten ook, hoe je een manuscript zo aan kunt passen, dat je nog meer kans maakt. Wees ook niet bang, dat je je eigen stijl verliest, zij herkennen kwaliteit en uitgevers ook. Ook een uitgever zal niet van je verlangen dat je je manuscript verkracht, ik zeg het maar even heel grof. Dat gebeurt niet. Een goede beoordelaar haalt het beste uit jezelf en een goede uitgever ook. Vergeet niet, dat een uitgever aan je wil verdienen; het is in hun belang, en dat van jou, om van een manuscript het liefst een bestseller te maken. Probeer het gewoon eens, en laat je verrassen.

21 augustus 2010 - 13:01
Jullie begonnen over "vertrouw op je intuïtie". Maar daar heb ik dus helemaal niets aan: die roept alleen maar dat ik uit de buurt moet blijven. Dat is ook de reden dat ik dit onderwerp ben gestart: zijn er rationele manieren om uit te vinden welke redacteuren je verhaal naar een echt hoger plan kunnen trekken?
Wat er daarna verandert is misschien het uitbreiden van een verhaallijn of het meer beschrijven van een bepaald personage, of het anders indelen van hoofdstukken, dus geen gekke dingen ofzo, maar wel veel werk.
En aangezien ik niet naar een reguliere uitgever kan gaan, moet ík dat werk (laten) doen voordat het wordt uitgegeven. En zelfs áls ik iets naar een uitgever stuur, wil ik in dat proces een onafhankelijke second opinion over de voorstellen van de redacteur van de uitgever. Het is een leerproces om te weten wat je wel en niet moet pikken van een redacteur, en in dat proces wordt ik liever bijgestaan door iemand die dat kan beoordelen met mijn belangen in zijn achterhoofd.
Vergeet niet, dat een uitgever aan je wil verdienen; het is in hun belang, en dat van jou, om van een manuscript het liefst een bestseller te maken.
Dat is niet in mijn belang: ik wil een goed geschreven verhaal afleveren, iets waar ik trots op kan zijn, iets waar ik helemaal achter sta, en waarvan ik achteraf niet hoef te denken "laat ik dat maar gauw vergeten". Of het goed verkoopt interesseert me niet.
Probeer het gewoon eens, en laat je verrassen.
Ik wil me niet laten verrassen, ik wil zekerheid. Ik heb hier niet het kapitaal liggen om risico's te nemen, en ook niet de tijd om maar wat aan te modderen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 13:11
Sch: ik had eens een vriendin, we waren nog jong toen zij de wijze woorden sprak: het leven kent geen zekerheden. 'Kwaliteit' is in de kunsten een vaag begrip, het is afhankelijk van mode en smaak. De enige zekerheid die je hebt, in de kunst en in het leven in het algemeen, zit in jezelf. Waar jij het over hebt, zou ik geen intuïtie noemen, maar angst. Angst verspert de weg naar je intuïtie. Er is wel wat aan te doen, maar dat is een heel ander balspel, om het maar weer eens in mooi Nederlands te zeggen ;).

21 augustus 2010 - 14:16
Vertel mij maar niks. Angst valt ook onder intuïtie. Bovendien komt die angst -en de beredeneerde intuïtie- voort uit bijzonder slechte ervaringen met personen die wel even denken redacteurtje/docentje te kunnen spelen. Daar wil ik niets (meer) mee te maken hebben. Het lijkt mij daarom een gerechtigde vraag naar informatie over de betrouwbaarheid en kwaliteit van manuscriptbeoordelers, schrijfcoachen en dergelijke. Een groot aantal websites die op de SOL-site staan wekken ook de indruk dat ze alleen beginners verder op weg kunnen helpen. Eentje heeft het over "uitgeprinte manuscripten", nou, dat komt niet betrouwbaar over. Ik heb ook niets aan specialismen in verschillende genres waar ik niet in schrijf. Het enige dat in aanmerking komt gaat me vermoedelijk ruim € 5.000 aan redactie kosten, maar wat de literaire kwaliteit is van het geleverde blijft vaag. Kwaliteit is geen vaag begrip: er is een wereld van verschil tussen chicklit en Hooft-prijs materiaal. Hoewel ik het vermoedelijk nooit zal bereiken, ligt dat laatste meer op een lijn met mijn streven. Maar ik zou graag een antwoord op mijn vragen willen hebben (zie begin van het onderwerp) in plaats van koffieklets over "doe maar wat en vertrouw niet op je intuïtie, want die is fout als die niet met die van ons overeenstemt". Deze discussie frustreert me enorm, want het is een vraag waarvan ik het antwoord al 15 jaar zoek.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 14:47
Deze discussie frustreert me enorm, want het is een vraag waarvan ik het antwoord al 15 jaar zoek.
En nu denk je dat wij je het antwoord in een uurtje kunnen geven.

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 15:00
Maar ik zou graag een antwoord op mijn vragen willen hebben (zie begin van het onderwerp) in plaats van koffieklets over "doe maar wat en vertrouw niet op je intuïtie, want die is fout als die niet met die van ons overeenstemt". Deze discussie frustreert me enorm, want het is een vraag waarvan ik het antwoord al 15 jaar zoek.
Ik ben ervan overtuigd dat je die antwoorden zult vinden als je een open houding naar de beoordelaars aanneemt. Ik vind de methode van MHW erg slim.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 15:05
Tja, Schli, ook ik ben op zoek. Heb mijn hoofd gestoten en dat doet nog zeer. Vooral omdat die mijn enige kans leek te zijn. Nu heb ik zelf het heft in handen en mijn eerste toch naar een uitgeverij gestuurd. Voor mijn tweede en zeker voor mijn derde ms heb ik meer sturing nodig. Aan literair geneuzel heb ik niets, ik zoek een totaalplaatje. Ik schrijf in het genre en ik zoek iemand met een bepaalde expertise op dat gebied. Mijn financiële middelen zijn echter tot een minimum gedaald. Ben toch bang dat ik het met goede proeflezers moet doen en mijn eigen strenge blik. Jouw intuïtie is de jouwe. Ik geloof echt wel dat jij snel genoeg doorhebt wanneer iemand niet gaat nakomen wat hij belooft, door (slechte) ervaringen ingegeven, niet? Dan houdt het toch op? Voordat je contact opneemt, weet je niets. Andere kunnen je het niet vertellen, dat is altijd uit de tweede hand. Ik had ook al bijna wat schrijfcoaches aangeschreven over wat ze mij te bieden konden hebben, maar zag er toch vanaf. Misschien later... Succes.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 15:24
Goh lastig, ik vrees dat er niets anders opzit dan uitproberen. Er zijn nogal wat factoren die maken of iemand je op een bepaald moment vooruit kan helpen ja of nee. Ik denk niet dat referenties veel zeggen. Ze geven de mate van ervaring aan, maar of die persoon en zijn of haar inzichten ook bij jou en jouw werk passen, daar kom je maar achter door het uit te proberen. Hoe ik het zelf doe? Niet. Of nog niet iig. Maar mocht ik ooit naar iemand willen gaan tegen betaling, dan zou ik het willen uitproberen met een klein stuk tekst, een kort verhaal oid, tegen een schappelijke prijs. Als dat niet kan, dan zegt mij dat eigenlijk al genoeg. Kan het wel, dan zegt het nog niet alles, maar ik krijg hopelijk enig inzicht voordat ik een groot project aanbied.

21 augustus 2010 - 17:30
En nu denk je dat wij je het antwoord in een uurtje kunnen geven.
Wie (nog) geen antwoord weet, hoeft niet te reageren. Internet is, als papier, geduldig.

Tja

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
21 augustus 2010 - 17:49
:D Als je voor een pod kiest, kun je ook via hen je verhaal laten redigeren. Ik denk dat dat goedkoper is dan een beoordelingsbureau. Kan mijn reactie uw goedkeuring wegdragen?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
21 augustus 2010 - 20:36
Je mag je ook afvragen of een manuscriptbeoordelaar zich niet in de vingers snijdt met de verwachtingen en eisen van een schlimazlnik. Hoe hoog staat je pet over de kwaliteit van je werk nu? Laten we zeggen op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 het laagst is en 10 het hoogst? Hoe ben je tot je eigen beoordeling gekomen? En stel, je geeft jezelf een 8+, maar je wilt een 10 halen - want je bent ambitieus - hoe beoordeel je dan of de beoordelaar je werk heeft weten op te hijsen tot het ultieme? <- En dan is het ultieme ook nog subjectief. Kortom: vraag je niet te veel van een beoordelaar en zul je achteraf die beoordelaar niet beschimpen, wanneer iemand anders (achteraf) zomaar een opmerking maakt over iets uit je tekst waarvan je ineens denkt: Hé ja! Dat had inderdaad óók ánders gekund! Waarom heeft die beoordelaar me dáár niet op gewezen? <- Het antwoord is: omdat iedereen iets anders ziet; oftewel: er is nog nooit een kok gevonden die koken kon naar alle monden. En er is nog nooit een boek verschenen dat door iedereen juichend werd ontvangen. In al zijn objectiviteit kan een beoordelaar beoordelen of een tekst hecht in elkaar zit, of hij vloeiend is, waar de zwakke en sterke punten liggen, en al dergelijke. Als het goed is, zal een beoordelaar je inlichten over zijn werkwijze, werkzaamheden, opties en tarieven, en met een beetje mazl kun je (gratis?) een proeftekst opsturen, waarop je een proefbeoordeling krijgt. Aan jezelf dan de keus of dit bij jou en je tekst past. Een beoordelaar kan je de kroon niet op het hoofd zetten. Want er zal altijd een andersdenkende Wilhelm zijn die hem weer van je kop schiet. Zo gaat het.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 21:32
Deze keer ben ik het eens met Thérèse. Je vraagt van een beoordelaar dat zij/hij je zal behoeden voor fouten. Dat kan een beoordelaar niet. Wat is kwaliteit? Dat is afhankelijk van de criteria die je hanteert. Die criteria kunnen verschillen per persoon, per doelgroep, per richting en per periode. Criteria kunnen expliciet zijn en/of impliciet. Je kunt iemand anders inhuren om jouw werk af te meten aan zijn/haar criteria. Of je kunt je eigen criteria ontwikkelen, je eigen meetlat, en daar je eigen werk aan afmeten - begrijpend dat het jouw eigen meetlat is en dat de meetlat van iemand anders er altijd anders uit zal zien dan de jouwe. Op die tweede manier ben je volgens mij in een veel betere positie om te onderhandelen met een redacteur.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 21:44
Misschien maak je het jezelf sowieso al wat lastig met je naam, Pechvogel? :) Je vraag is duidelijk. De urgentie ook. Of je ooit het antwoord van iemand gaat krijgen, minder.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2010 - 21:54
Misschien maak je het jezelf sowieso al wat lastig met je naam, Pechvogel? :)
Och jee, ik heb mezelf genoemd naar een stijlfout.. ;)

Tja

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
21 augustus 2010 - 23:28
Niks mis mee. Er bestaat geen mens zonder fouten. Wat Schli wil (de naam is me te lang) is niet mogelijk. Als ik een topboek uit zou willen brengen (wat een topboek dan ook maar moge betekenen) zou ik nooit met een pod in zee gaan. Niet dat die geen waardevolle boeken kunnen uitgeven, maar als je alles van de bovenste plank wilt hebben, zou je tien beoordelingsbureaus in moeten schakelen en dan is het nog maar afwachten. Ooit heb ik ook een beoordelingsbureau ingeschakeld en heb nuttige adviezen gekregen. Nee, het hele verhaal wordt niet zin voor zin geredigeerd en ik heb het gevoel dat jij dat wel wilt. Plaats eerst eens een stukje op proefflezen, dan krijg je al enige adviezen/aanmerkingen/ideeën.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 augustus 2010 - 6:39
Misschien kun je een schrijver die jij top vindt proberen te benaderen. Kijken of die je ms wil beoordelen, of wellicht heeft hij of zij tips over een beoordelingsbureau dat past bij jouw werk.