Wel dat is niet zo

Carl

Wel dat is niet zo

Ik vroeg mij of of de zin, 'wel dat is niet zo' wel helemaal correct was.

Ik zal even een voorbeeld geven:

'Vroeger geloofde de mensen dat de aarde plat was, WEL dat is niet zo.'

Het eerste deel van de zin, tot aan de komma, geeft een stelling. En na de komma word deze stelling ontkend.

Is het woord 'MAAR' dan niet correcter dan 'WEL'?
Want het woord 'MAAR' benadrukt toch de ontkenning, het geeft aan dat er een tegenspraak gaat komen, in tegenstelling tot 'WEL':

'Vroeger geloofde de mensen dat de aarde plat was, MAAR dat is niet zo.'

Alvast bedankt!
Carl

Ik schrijf verhalen, en wat is uw excuus?

Mara
afbeelding van Mara

Wel, dat is niet zo. (Er moet volgens mij een komma in.) Ik denk dat het zo al goed klinkt. Het woordje 'wel' is misschien wat deftig. Een woordje als 'maar' is gewoner. Ik vind 'wel' juist leuk!
Maar je moet nog wel een 'n' na 'geloofde' zetten.

Carduelis
afbeelding van Carduelis

Ik zou ook een komma invoegen en van de eerste komma een punt maken. ("Vroeger geloofden de mensen dat de aarde plat was. Wel, dat is niet zo.") Dan loopt het beter.

Rêvez un impossible rêve.

rietje
afbeelding van rietje

ik zou er maar van maken, maar dat is persoonlijk
mocht je wel willen gebruiken dan zou ik zeggen wél, dat is niet zo

Neem ook eens een kijkje op mijn website: www.rianneverwoert.nl

Scorpio
afbeelding van Scorpio

Zó zou ik het zelf opschrijven: 'Vroeger geloofden de mensen dat de aarde plat was. Wel, dat is niet zo.'

(Net als Carduelis dus)

Ing
afbeelding van Ing

Voor mij zit er verschil in het gebruik van wel of maar. Na 'wel' verwacht ik een soort uitleg, een vertelling, het is meer gericht op de lezer. 'Maar' oogt stelliger. Beide zinnen komen over alsof de schrijver meent dat de lezer niet weet dat de aarde rond is, is dat de bedoeling?

If you don't want to know the answer, don't ask the question

http://ingedebie.nl

Odysseia
afbeelding van Odysseia

Scorpio schreef:
Zó zou ik het zelf opschrijven: 'Vroeger geloofden de mensen dat de aarde plat was. Wel, dat is niet zo.'

(Net als Carduelis dus)

Mee eens, al zou ik "men" zeggen in plaats van "de mensen".

What would happen if you did?

Trenke
afbeelding van Trenke

Hm, intuïtief heb ik het gevoel dat 'wel' meer een tussenwoordje is, dat is overgenomen uit het Engels... Ik zou niet voor wel kiezen, maar voor maar. (Hier kan ook staan: ik zou niet voor wel kiezen, wel voor maar stick out tongue )

Winterbundel!
www.trenke.nl!

Scorpio
afbeelding van Scorpio

Het woordje "wel" komt een beetje ouderwets/deftig over. Vroeger werd het vaker op deze manier gebruikt, eigenlijk 'heeft het wel wat', vind ik.

In dit zinsverband heeft het de betekenis van: "Neem van mij aan..."

marja
afbeelding van marja

Wel, geeft aan dat je het tegen iemand of een groep(bij een speech ofzo) hebt. Het is niet echt een vervanging van maar. Beide zinnen zijn correct, maar niet hetzelfde. Er m oet wel een komma achter -wel,

Naast de boeddha bloeit
kardinaalshoed, monnikskap
salomonszegel.

Four Seasons
afbeelding van Four Seasons

"Wel" kan je toch ook vervangen door "Nou"?
Persoonlijk vind ik "Wel, dat is niet zo" heel mooi, maar het kan ook verwarrend zijn, door de betekenis van het woordje "wel".

De werkelijkheid is toch veel erger dan alles wat je schrijft. Ik vergroot het niet uit. Als ik alles zou opschrijven, zou men zich afvragen of het wel waar is. — Arnon Grunberg

DJ

Lou de Jong (de historicus) schreef in zijn boeken vaak 'Welnu, (...)." Zo vaak dat het soms belachelijk gemaakt werd. Maar in dit geval zou je het (alhoewel wat gedateerd) best kunnen gebruiken, maar dan met komma:

"De meesten vinden dat Mulisch een goede schrijver is. Welnu, dat is niet zo."

Zjors
afbeelding van Zjors

O, o, DJ, duik je op tijd weg als Marriejeanne met de borden begint te smijten? the real ultimate power

Ben er weer...

DJ

Zjors, jij begrijpt het laughing

Pluisebol

Als dat maar goed gaat op de meeting!
Ik schaf in ieder geval plastic bordjes aan.

O ja, en er wordt niet met messen gegeten.

Welnu, zou dat een oplossing zijn?

Bij dag en nacht, bij zon en regen
kom je leuke dingen tegen.
(Dr Seuss)

marriejeanne

DJ schreef:
Lou de Jong (de historicus) schreef in zijn boeken vaak 'Welnu, (...)." Zo vaak dat het soms belachelijk gemaakt werd. Maar in dit geval zou je het (alhoewel wat gedateerd) best kunnen gebruiken, maar dan met komma:

"De meesten vinden dat Mulisch een goede schrijver is. Welnu, dat is niet zo."

Je kunt ook zeggen: 'Er zijn er die Mulisch een kale snoever vinden. Welnu, dat is hij niet.' idea! smile

(Dat 'Wel' mogelijk een afkorting is van 'Welnu' komt me wel plausibel voor).

(Ik heb net via GoogleBooks een stuk gelezen van 'Nederlandse Letterkunde voor dummies'. Welnu, dat lijkt mij een onderhoudend boek).

Carduelis
afbeelding van Carduelis

'Welnu' is voor mij deftiger en ouderwetser dan 'wel'. Bij 'welnu' passen nog meer van dat soort chique 'desalniettemin'en'.

Rêvez un impossible rêve.