Thema’s in je schrijven
Wat zijn jullie thema’s?
Bedenk je die voor je begint te schrijven, of komen die al doende langs, zoals Jan Brokken in De wil en de weg ook suggereert. Vind je het belangrijk een thema aan je werk toe te voegen? Bijvoorbeeld: religie, trouw, tegen beter weten in, eerlijk duurt het langst, noem maar op.
Ik heb nu vier manuscripten bijna afgerond en merk dat het worden wie je bent mij bezig houdt en steeds terugkomt. Dit moge een groot thema lijken maar je kunt het op veel manieren invullen, zoals dood verwerken van een geliefde, je {homo}sexualiteit erkennen, of beseffen dat je eigenlijk islamiet wil zijn, een ernstige ziekte overwinnen. Enz.
Ik ben benieuwd waar jullie meekomen.
Nooit eerder over nagedacht,
Nooit eerder over nagedacht, maar inderdaad heb ik ook een thema denk ik.
Het overwinnen van jezelf.
Ik denk dat ik vooral veel
Ik denk dat ik vooral veel schrijf over angsten en onzekerheden.
Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met het feit dat ik zelf een behoorlijke tijd een sociale fobie heb gehad. Schrijven vanuit een personage dat helemaal zeker is van zichzelf, vind ik een hele moeilijke opgave, ik kan me er niet goed in inleven.
JanJR schreef:dat is
Marjet schreef:Ik zit ook te
Goed onderwerp, het heeft mij
Interessant om te lezen. Ik
Interessant om te lezen. Ik ben er voor mezelf nog niet uit, maar dat heeft meer te maken met het labelen van bepaalde termen, dan met iets anders.
Zo denk ik dat mijn motief om te schrijven, vrijwel altijd te maken heeft met 'onrecht'. Mijn thema's sluiten daarop aan, maar die overlappen zoveel het onderwerp onrecht, dat ik er niet meer uitkom wat nu wat is.
Wat bij mij wel een terukerende factor is, is dat het verhaal draait om de ontwikkeling die de HP meemaakt, en niet zozeer om de gebeurtenissen in het verhaal. Een motivatie van mij om aan een bepaald verhaal te beginnen is: begrijpen hoe iemand in een bepaalde situatie op bepaalde gebeurtenissen reageert.
Therese: jij vraagt of de geldelijke beloning de voldoening geeft die de motivatie beloofde. Ik zie dat toch anders. Wat voor mij (op dit moment) de grootste beloning is, heeft niet te maken met inkomen, maar met het feit dat mensen lezen wat ik geschreven heb. Dat ze erover nadenken en er met mij over willen praten. Dat is voor mij eeen wezenlijk deel van 'beloning'. Tegelijkterijd heeft dat te maken met mijn motivatie/ thema (schrijven over onrecht) Ik wil namelijk graag dat mensen doordenken over wat ze gelezen hebben.
Bij mij is er wel een rode
Bij mij is er wel een rode draad in al mijn boeken, en eigenlijk alles wat ik tot nu toe gedaan heb, te vinden. Iets van zelfbewustzijn, filosofie, drama vanuit de jeugd en daarmee worstelen en dealen.
De thema´s zijn heel verschillend. Mijn eerste boek heeft als thema heel kort gezegd puurheid en verlangen.
Het tweede boek gaat over misbruik en een zoektocht naar eenheid.
Het derde over de gevolgen van de tweede wereldoorlog in het leven van een vrouw en het vervolg daarop over het leven van haar broertje waarmee hele rare dingen gebeurd zijn tijdens het nazi-regime.
JanJR, je kwootkloot, kun je
JanJR, je kwootkloot, kun je het even aanpassen? ;)
Ik blijf dat een grappig
Ik blijf dat een grappig woord vinden Micha (nu zonder s ;)): [i]kwootkloot[/i].
Terzake.
Thema's zijn onvermijdelijk. Een verrassend begin van mijn verhaal wellicht, maar een schrijver kan volgens mij niet zonder. Wat is een roman zonder thema? Het verbaast me dat sommigen er zich niet van bewust zijn dat ze thema's gebruiken. Wie een boek wil schrijven dat boeit, inhoudt heeft en gelezen wordt, gebruikt een of meer thema's. Zelfs als dat [i]gebruiken[/i] onbewust gebeurt.
Voor mij zijn thema's allesomvattend en allesverklarend. Ze vormen alternatieve samenvattingen van het boek, zonder inhoudelijk iets over dat boek te zeggen. Iets minder abstract: Thema's voorzien handelingen en gedachten van zowel de schrijver als de hoofdpersonages van een reden. Waarom wil een schrijver iets vertellen? En waarom denkt een personage op een bepaalde manier? Wat drijft hem of haar? Het antwoord ligt onherroepelijk besloten in het thema. Elke roman, ongeacht de schrijver of de inhoud, bevat thema's. [i]De zoektocht naar liefde[/i], [i]Het verlangen naar de jeugd[/i] of [i]het menselijke onvermogen onheil af te wenden[/i] zijn bekende thema's in de literatuur. W.F. Hermans gebruikte dit menselijke onvermogen als thema veelvuldig. In zijn boeken loopt het met zijn hoofdpersonages vrijwel altijd slecht af, hoeveel moeite ze ook doen onheil te voorkomen. Dit thema boeide hem dusdanig, dat enkele van zijn romans volledig om dit thema draaien.
Even een prikkelende stelling: Een goed thema is simpel, universeel en bij voorkeur al duizenden keren gebruikt. Herkenbaarheid verschaft de lezer identificatie. In een roman draait alles om de uitvoering, de verwoording en de manier waarop een thema het boek bijeenhoudt. Thema's zijn de ruggengraat van een boek en verschaffen logica.
Zonder een voltooid manuscript te bezitten, weet ik wat mijn thema's zullen zijn. Ik ben geboeid door de kracht van leugens, en het spanningsveld tussen leugen en waarheid. Geloof in een leugen kan van de grootste waarheid een leugen maken, en omgekeerd. Menselijk falen zal ook wel in mijn boeken doorsijpelen. En geboeid als ik ben door psychologie, zullen mijn personages het niet al te eenvoudig krijgen. ;)
Tsja, een wat alternatieve reactie wellicht... Maar op deze manier denk ik iets toe te voegen. Interessant om jullie meningen en gedachten te lezen!
Wat ik schrijf heeft vaak als
Dargor schreef: Even een
[quote=Dargor]
Even een prikkelende stelling: Een goed thema is simpel, universeel en bij voorkeur al duizenden keren gebruikt. Herkenbaarheid verschaft de lezer identificatie. In een roman draait alles om de uitvoering, de verwoording en de manier waarop een thema het boek bijeenhoudt. Thema's zijn de ruggengraat van een boek en verschaffen logica.
[/quote]
:) Met deze stelling maak je me erg blij!
@Set: Mijn reactie was voor
Ja Dargor, ik denk dat ik het
Dargor schreef:Even een
[quote=Dargor]Even een prikkelende stelling: Een goed thema is simpel, universeel en bij voorkeur al duizenden keren gebruikt. Herkenbaarheid verschaft de lezer identificatie. In een roman draait alles om de uitvoering, de verwoording en de manier waarop een thema het boek bijeenhoudt. Thema's zijn de ruggengraat van een boek en verschaffen logica.[/quote]
Of ie prikkelend is, weet ik niet. Maar wel dat ik hem (de stelling) waar vind (en mooi geformuleerd), en dat ik hoop dat het me op een goede dag lukt om in mijn manuscript het thema naastenliefde ook voor lezers als zodanig herkenbaar te laten zijn.
Thérèse schreef:Hoeveel échte
[quote=Thérèse]Hoeveel échte thema's zijn er volgens jou? Of misschien beter gevraagd: hoeveel thema's zijn te herleiden tot dat ene thema dat simpel is, universeel en al duizenden keren gebruikt? Dat kunnen er dan niet zo heel veel zijn - als ze duizenden keren te gebruiken zijn.
Jouw thema [i]leugen en waarheid[/i] is er een van. Maar is dit thema niet in een vrij rechte lijn te herleiden naar [i]wat gij niet wilt dat u geschiedt ... etc [/i] dat weer een link heeft naar [i](naasten)liefde[/i]? Of is dit té simpel?[/quote]
Er zijn inderdaad niet overdreven veel basisthema's. Vergeef me een korte zijsprong, maar dit doet me denken aan het boek [i]De 36 dramatische situaties[/i] van Jan Veldman dat bij uitgeverij Augustus te krijgen is. Uit de Biblion-recensie:
[quote]Wie maar genoeg abstraheert en veralgemeniseert, komt tot de wijsheid dat alle literatuur uiteindelijk gaat om geboorte, dood, liefde en nog wat. Dit boekje is bedoeld om de potentiele schrijver op zoek naar een goed verhaal aan ideeen te helpen. Het heeft een lange voorgeschiedenis. In de achttiende eeuw stelde de Italiaan Gozzi al dat er maar zesendertig tragische situaties bestonden. In 1912 vulde een Fransman, Georges Polti, dat in; en Jan Veldman 'vertaalde' diens boekje door de literatuurverwijzingen en voorbeelden te verversen. Dat het bij die dramatische situaties om cliches gaat, bewijzen de voorbeelden: (...) [/quote]
Ik geloof absoluut dat weinig thema's overblijven, wanneer je elk thema afzonderlijk tot zijn kern ontleedt. [i]De ontworsteling aan bemoeizieke ouders[/i] en [i]De zucht naar onafhankelijkheid[/i] zijn in essentie identiek. Hoeveel thema's er precies zijn, vind ik heel moeilijk aan te geven. Met vijftig zit ik waarschijnlijk al veel te hoog. Het zullen er ook minder zijn dan 36, als we ervan uitgaan dat verschillende 'tragische situaties' om hetzelfde thema draaien. Wellicht zijn het er twintig? Ik ben nog veel te jong en te onervaren hier wérkelijk zinnige uitspraken over te doen. Wat ik vooral heb willen aangeven is dat een simpel thema absoluut niet slecht is; integendeel zelfs.
Mijn thema [i]leugen en waarheid[/i] heb je inderdaad van een iets té simpele uitleg voorzien ;) De koppeling met [i]liefde[/i] kan ik zelf niet maken, wél is een herleiding tot [i]De strijd voor rechtvaardigheid[/i] mogelijk.
Dat is wat je eigenlijk doet
Dat is wat je eigenlijk doet als je schrijft: je neemt een universeel thema en werkt het op een specifieke manier uit. De uitwerking is nieuw, het thema zelden of nooit.
Moet je je tijdens het schrijven bewust zijn van je thema's? Dat is dan weer een andere vraag.
tantebetje schreef: Moet je
[quote=tantebetje]
Moet je je tijdens het schrijven bewust zijn van je thema's? Dat is dan weer een andere vraag.[/quote]
Ligt eraan wat je doel is. Ik wil met mijn trilogie het verhaal van Arthur vertellen. WAt daar voor thema aanhangt, zal me een worst wezen, dat komt vanzelf wel. Maar als je een bepaald thema wil uitwerken en het verhaal daarvan in dienst stelt, is het weer wat anders.
tantebetje schreef:Dat is wat
Leuk topic, maar als mijn
Leuk topic, maar als mijn vroegere literatuurdocent de reacties zou lezen zou ze schrikken. Ze heeft er altijd op gehamerd dat een thema geen woord is, dus niet liefde, de dood, vriendschap enz. Ze heeft me geleerd dat zulke woorden het onderwerp vormen. Het thema is de uitwerking daarvan en is een zin. Een boek/verhaal kan meerdere thema's hebben.
Til niet al te zwaar aan mijn opmerking, want ze doceerde Engelse literatuur en in denk dat de Engelse litertauurtheorie op dit punt afwijkt van de Nederlandse, wat het wellicht des te interessanter maakt.
Ik ben het met Thérèse eens,
Simpel is in dit opzicht
[i]Simpel[/i] is in dit opzicht precies hetzelfde als [i]eenvoudig[/i] - voor mij dan. Een simpel thema is een thema dat uitblinkt in eenvoud ;) Een simpel thema wordt overigens níét herkauwd, het wordt [i]hergebruikt[/i]. Dat vind ik een veel beter en mooier woord in dit verband, als het om de wijze van uitdrukking gaat. Daar gaat het natuurlijk altijd om ;)
Ja, hergebruikt is zeker
Ja, [i]hergebruikt[/i] is zeker beter dan [i]herkauwen[/i], dat ben ik met je eens, Dargor. Ik pas het zo meteen aan. Goed dat we nu weten wat we bedoelen als we woorden als simpel en eenvoudig gebruiken. :P
Dat wist je al, daar had je
Dat wist je al, daar had je mijn eenvoudige doch simpele uitleg echt niet voor nodig :p
@Hallon: Je hebt het niet goed begrepen. In boeken draait het om liefde, dood en geboorte. Dat zijn niet de thema's waarover we spreken. Een thema is uiteraard een zin.
Waar in dit topic over
Waar in dit topic over gepraat wordt, is een rode draad die in meerdere boeken van dezelfde auteur gevonden kan worden. De door Dargor aangehaalde W.F. Hermans behandelt binnen zijn sadistisch universum maar een paar thema's (of misschien maar één, afhankelijk van hoe diep je wil generaliseren en herleiden). Wat jij noemt, Hallon, ken ik zowel onder de naam thema's of motieven van het boek.
Carduelis schreef:Wat jij
[quote=Carduelis]Wat jij noemt, Hallon, ken ik zowel onder de naam thema's of motieven van het boek.[/quote] Weet je dat zeker, Carduelis? Zie #34.
@Dargor en Carduelis, ik wist
@Dargor en Carduelis, ik wist dat mijn opmerking een reactie zou oproepen, maar er is een verschil tussen onderwerp, motief en thema.
Ik wil hier niet verder ingaan op de definities want ik denk dat het voor iedereen duidelijk is waar dit topic over gaat. Wellicht een leuk onderwerp voor een nieuwe reeks topics: litereraire termen.
Thérèse schreef: Of je een
Wat is dan het verschil
omdat simpel meerdere
omdat simpel meerdere betekenissen heeft, waaronder 'onnozel' en 'dom'.
Dan zou je nooit dit woord in